Take a fresh look at your lifestyle.

Lipovac Tanasković: Vlast organizovala prevare i šikaniranje na tehničkim pregledima…

Pravilnik o tehničkom pregledu vozila je donet 2018. godine, a 5. jula ove godine je stupio na snagu i odmah uneo nepomućeni haos u život građana i rad preduzetnika koji obavljaju delatnost tehničkog pregleda odnosno vrše saobraćajnu delatnost.

Resorni odbor za saobraćaj Narodne stranke u svom sagledavanju saobraćajne stvarnosti u delu koji se odnosi na tehničke preglede vozila ukazuje da je korišćenje vozila u skladu sa zakonom jedan od oblika ispoljavanja građanske slobode, bilo da vozilo koristite za lične potrebe ili sa njime obavljate privrednu delatnost.

Tehnički pregled i postupak registracije vozila je takođe samo privredna delatnost kojim se omogućava korišćenje te slobode.

Propisi postoje da bi omeđili građansku slobodu na jednake delove za sve građane.

Pravilnikom o tehničkom pregledu koji donet na osnovu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima omogućeno je suprotno i od jednog i od drugog. Ovaj propis je primer kako se skrnave građanske slobode i urušava obavljanje privredne delatnosti, kao i kako nekompetentno donošenje propisa dovodi do loše i još gore prakse u njihovoj primeni

Prvo ćemo skrenuti pažnju da je ovaj propis u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima donet od strane ministra unutrašnjih poslova, što je potpuno suprotno pravilima struke i kompetencija, jer MUP može kontrolisati i goniti prekršioce, ali zasigurno ni na koji način ne može izneti odgovornost u pogledu, uspostavljanja uslova za obavljanje kako saobraćajne delatnosti – putnog prevoza, tako i obavljanja delatnosti tehničkog pregleda. Podvlačimo da je nadležnost policije u ovoj oblasti specijalitet samo u Srbiji i nigde više u svetu.

Drugo, propis kojim se ispituje ispravnost neke stvari, u ovom slučaju vozila, mora biti u logičkom skladu i harmonizaciji sa propisom koji tu istu stvar „uvodi“ u pravni promet. U ovom slučaju mislimo na Uredbu o uvozu polovnih motornih vozila, kao i uslove puštanja u promet vozila koji se uređeno kupuju odnosno prometuju kao nova u Republici Srbiji. Vlada Srbije i njena ministarstva su upravo donetim propisima uspostavili sistem prevare građana koji su kao savesni kupci pribavili vozila u skladu sa Uredbom i domaćim Zakonima i došli na šalter tehničkog pregleda po saznanje da ista više ne ispunjavaju uslove za korišćenje odnosno registraciju, iako su prvobitno bila uredno registrovana i uspešno prošla tehnički pregled prošle godine, na primer.

Rigidna primena Pravilnika o tehničkom pregledu vozila se ove godine pojačava osnaživanjem odredbe o izduvnim gasovima u jeku pokušaja građanstva da organizuje svoje godišnje odmore posle dvogodišnje pauze. Vozači su se suočili sa sledećim problemima:

– zbog malog koeficijenta kočenja kod električne kočnice dolazi do toga da se ispravno vozilo proglašava za neispravno, zato što pravilnikom nije anticipirana situacija u kojoj se ne može izmeriti kočiona sila – korisnik nije kriv, a nije ni proizvođač. Kriv je donosilac propisa koji ne prati svoju struku. Saobraćajni inženjeri po pravilu ne rade u MUP-u, a ostali se u ovu problematiku ne razumeju, kao uostalom ni inženjeri u donošenje propisa;

– za utvrđenu neispravnost vozila vlasnici imaju SAMO TRI dana da otklone neispravnost, što je moguće kada ja u pitanju neispravan brisač ili nedostatak tečnosti za brisače, ali ako se radi o ozbiljnijem kvaru tri dana uvodi vlasnika, ali i radionicu koja otklanja kvar (potraga za delovima), a na kraju i preduzetnika koji obavlja tehnički pregled u histeriju rokova, jer  nepoštovanje ovog roka dovodi do ponovne obaveze uplate tehničkog pregleda. Ako taj rok kod putničkih vozila po pravilu može da prođe, kod teretnih je bespredmetan – cena tehničkog pregleda za kamione iznosi 15.000 dinara što automatski dovodi do dupliranja troškova (nema veze zato je gorivo jeftino);

– po važećem pravilniku vrši se merenje izduvnih gasova i ako vozilo ne zadovolji propisane norme ono je neispravno, međutim građani su propagandnim saopštenjima iz Ministarstva unutrašnjih poslova dovedeni u zabludu informacijama kako nije neophodan katalizator u uverenje da se to ne radi – dolazi do razvoja situacije gde država, odnosno MUP poručuje putem svojih „stručnih“ dopisa tehničkim pregledima (koji time dobijaju status pravnog lica saradnika, jer isključivo moraju da deluju po dopisima MUP-a) da malo primenjuju ali i da malo ne primenjuju propise, u skladu sa potrebom trenutnog ministra da se nekome dopadne a u zavisnosti od potrebe za glasovima i mogućoj (ne)popularnosti;

– i pre tri godine i sada donosilac pravilnika nije našao za shodno da izdvoji sredstva za edukaciju kontrolora koji vrše tehnički pregled. Napominjemo da otvaranje privrednog društva koje obavlja privrednu delatnost tehničkog pregleda zahteva investiciju od oko 10.000 evra i predstavlja suštinski delatnost od javnog interesa jer građani usklađuju korišćenje svojih vozila sa zakonom, pri čemu je isključena bilo kakva subvencija od strane države (Geodž, Leoni i Jura se začudo ne bave ovim poslom). Nedostatak edukacije izvršioca tehničkog pregleda je takođe dovela do zastoja u obavljanju ovog posla zbog nestručnog i nekonzistentnog pristupa ovih lica koja su prepuštena sama sebi zašta je odgovorna država koja nije smela dopustiti da bez edukacije ova lica izađu na teren;

Raritete smo ostavili za kraj. Po nastupanju haosa na punktovima gde se obavljaju tehnički pregledi, smirivanje je krenulo od strane donosioca pravilnika putem dopisa kojima se traži da kontrolori-izvršioci ne prijavljuju kao neispravnost: nedostatak kapice na gumama (nije ni predviđeno pravilnikom i propust kontrolora je modifikovan u dobro poznatu demagogiju ministra Vulina), različita sedišta, nedostatak tečnosti vetrobranskog stakla (u preduzimljivijim privrednim društvima imaju zalihu pa sipaju korisnicima koji tehnički pregled plaćaju 6.500 dinara), zadnji brisač koji ne radi itd. Podsećamo lica u Ministarstvu unutrašnjih poslova koja su zadužena za tehničke preglede da diskreciona ovlašćenja mogu (verovatno bi i trebalo) da primenjuju na lica koji su im „bezbednosno interesantna“, ali im isto tako preporučujemo da kada je reč o građanima-vlasnicima vozila i preduzetnicima koji preživljavaju od tog posla, obuzdaju svoju zainteresovanost i organizuju konzistentnu primenu propisa, bez spektakularnih dopisa o kapicama i prskalicama.

Napredno-socijalistička vlast je ostvarila kontinuitet održavanju radikalskog mentaliteta koji je usmeren na šikaniranje građana na šalterima oronule administracije ove države. Podsećamo da  su istovetni predstavnici današnje vlasti još devedesetih godina uveli da se prilikom registracije vozila podnosi potvrda tadašnje uprave javnih prihoda (kasnije poreske uprave) o plaćanju poreza za koju su građani morali da plate naknadu. Sva modernizacija administracije je nakon dve decenije gurnuta u kraj činjenicom da je ovoga leta na tehničkim pregledima stručnim nemarom u donošenju i primeni propisa pod noge ove bahate vlasti bačen interes građana vlasnika vozila i preduzetnika koji obavljaju saobraćajnu delatnost.

Marina Lipovac Tanasković: Vlast organizovala prevare i šikaniranje na tehničkim pregledima

Izvor: Narodna stranka

Podržite nas. Lajkujte našu Facebook stranicu

 

Like!

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
%d bloggers like this: